Duurzaam (nieuw)bouwen.
Van "Ideeënkaart"
Ga naar het project
We praten al enkele jaren over de energietransitie, over woningtekort en de honderdduizenden huizen die nog gebouwd moeten worden. Ik zie dat niet echt terug in de nieuwe wijken, al is men daar wel van het gas af en krijgt de koper 3 zonnepanelen (de meerprijs is 800 euro!! per paneel). Ik stel voor dat de gemeente bij nieuwbouw(wijken) aanvullende eisen toevoegt: Geen 3 zonnepanelen maar zoveel als nodig is voor het type woning. Een zonnecollector. 3 dubbel i.p.v. dubbelglas. Een voorziening voor de opvang van regenwater voor tuin en toilet (de ontwerpers moeten aan de slag). T.a.v. het gebruik van de grond: de maximale grote van een bouwkavel voor 1 woning stellen op bijvoorbeeld 750 m2 (in de nieuwe wijk zie ik 1500 m2) en hoogbouw mogelijk maken. Appartementen meer dan 6 hoog moet kunnen, zeker in een nieuw te ontwerpen wijk (maar ook op de plaats van het water en vuurhuis had het gekund). Leuk voor de bewoners, ook leuk voor de skyline. Hoogkarspel is geen dorpje meer!
