Antwoorden
Van "Ambities Centrum-West Venhuizen en korte enquête"
Ga naar het project
Dank dat we op deze manier onze stem mogen laten horen! Venhuizen Centrum-West heeft enorme potentie voor het dorp en ik zie deze ontwikkeling graag gebeuren.
- Herkent u zich in de ambitie, de uitgangspunten en de doelstellingen? Ook als u dit een goed vertrekpunt vindt horen we dat graag. ---- Ik herken de ambitie en de uitgangspunten. Venhuizen Centrum-West moet een duurzame, groene en toegankelijke wijk worden, idealiter autoluw en met veel natuur, biodiversiteit en verblijfmogelijkheden.
- Ervaart u knelpunten/onveilige situaties in het centrumgebied? Welke knelpunten zijn dit dan? --- Ik ervaar zeker knelpunten in Venhuizen. De rotonde bij de Markerwaardweg - Westerkerkweg is enorm onveilig en moet grondig aangepakt worden. Daarnaast is 't Twijver onaantrekkelijk en veel te chaotisch, op de Hemmerbuurt rijdt men veel te snel en is de stoep geen stoep te noemen, is de Westerkerkweg een racebaan en de Torenweg gewoon ontoereikend om daar veilig te wandelen of te fietsen. Eigenlijk mist Venhuizen een verkeersplan; hoe willen we dat verkeer door ons dorp gaat, maar hoe stimuleren we ook het fietsen en het wandelen? De auto moet te gast zijn in een centrumgebied, maar op dit moment wordt het te aantrekkelijk gemaakt om met de auto naar het centrum te gaan.
- Wat kan de nieuwe ontwikkeling bijdragen aan de bestaande woonomgeving? --- Leefbaarheid. De wijk zorgt ervoor dat jongeren en senioren in het dorp kunnen blijven wonen. Daarnaast hoop ik dat het eventuele extra klandizie kan genereren voor nieuwe winkels in Venhuizen. Een groenteboer, slager, visboer of zelfs een tweede supermarkt of kledingwinkel. Zoals al opgenoemd, het dorp heeft enorme potentie. Het is een centrum voor pak en beet meer dan 6000 inwoners in de directe omgeving, maar het centrum is niet aantrekkelijk om te verblijven en te winkelen.
- Hoe kunnen we zorgen dat dit gebied onderdeel van het dorp wordt? --- Integratie. Zorg ervoor dat de architectuur en het wegennet op elkaar afgestemd is. Plan de wijk niet los, maar denk dan ook vooral na over bijvoorbeeld het autovrij maken van het dorpsplein, het aanpakken van t Twijver en de rotonde, maar kijk ook zeker naar duurzaamheid en groen. Maak het aantrekkelijker om ook in de wijk te komen, een soort groenstrook als de Vliegende Faam zorgt voor een beter verblijf erin. Maar ook sociaal en cultureel; laat Venhuizeners in Venhuizen wonen. Dat klinkt heel populistisch, maar wat Venhuizen juist zo mooi maakt is de mensen. Voor een significante verschuiving in (sociale)-demografie kan het zorgen voor een cultuurverschuiving. Daarbij zeg ik niet dat mensen buiten Venhuizen niet welkom zijn, maar het zou wel een aandachtspunt moeten zijn.
- Met een nieuwe wijk komt er meer draagvlak voor bestaande en nieuwe voorzieningen. Mist u bepaalde voorzieningen in het dorp? --- Oh zeker! Een tweede supermarkt, een visboer, een kaas- en notenboer, een leuke vrijdag- of zaterdagmarkt, maar ook meer terrasjes; horecagelegenheden. We zijn een centrumfunctie voor Venhuizen, Hem, Oosterleek en Wijdenes en we missen gewoon meer verblijfmogelijkheden.
- Wat wilt u ons nog meegeven voor het vervolgtraject? --- Houd een ieder die dat wil op de hoogte. Communiceren en transparantie is enorm belangrijk. Zorg dat inwoners zich gehoord en begrepen voelen, en laat discussies toe. Maar kijk ook vooral naar de toekomst. Willen we in het plan nog steeds autodominante straten? Willen we meer modulair en circulair wonen?
- Heeft u nog eigen ideeën over de nieuwe wijk? --- De hoogte in! Een prachtig appartementengebouw van 5 hoog zou prima kunnen in Venhuizen. Zo zorg je voor meer woningen op dure grond. Graag ook een (bos)park met veel groen. En verlaag de parkeernorm per woning. Zorg voor een autoluwe straat waar wandelen en fietsen de norm wordt. Elders in het land zijn normen van 1,7 parkeerplekken per woning en dat is enorm zonde voor de schaarse ruimte. De meeste auto's staan 23 uur per dag stil; gebruik die ruimte voor bijvoorbeeld groen.
Reacties
Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Totaal aantal likes: 1, totaal aantal dislikes: 0
. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Ambities Centrum-West Venhuizen en korte enquête. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Ambities Centrum-West Venhuizen en korte enquête
Delen
Geplaatst door
Huidige status
gezien
